Menu

Suomalainen luottaa tuttuihin makuihin

 

Suomalaisista tekee suomalaisia suomalainen maku, joka poikkeaa monessa määrin ranskalaisesta, italialaisesta ja kiinalaisesta. Suomalainen on usein kiinnostunut muiden maiden keittiöistä, vaatteista, kengistä, sisustusmateriaaleista ja kulttuurista mutta arkisissa valinnoissa moni luottaa suomalaiseen muotoiluun ja kotimaisiin merkkeihin. Suomalainen maku on jakautunut lukuisiin alaryhmiin tarjonnan kasvaessa ja uusien trendien hiipiessä ulottuville yhä nopeammalla tahdilla.

 

Globalisaatio on tuonut suomalaisten ulottuville ennennäkemättömän määrän tuotteita ja tavaroita. Olo on kuin karkkikaupassa värikkään tarjonnan edessä. Huikeita korkokenkiä ja hulmuavia hameita nettikaupan sivustolla, mielenkiintoisia maustekastikkeita suoraan Koreasta ruokakaupan hyllyllä ja lyhytelokuvia filmifestareilla maista, joista on hädin tuskin kuullutkaan.

 

Järkivalintoja
Suomalainen tekee usein valinnat tottumuksen mukaan järkevästi. Heppoiset mokkakengät eivät kestä syyssateita ja hinnakas maustekastike pilaantuu nopeasti avaamisen jälkeen. Laaja tarjonta saa kuitenkin hulluttelemaan ja nauttimaan. Arjessa ja suurimmissa osassa ratkaisuja voi olla järkevä mutta lomalla on lupa lipsua. Ennen lomamatkoilta hankittiin edullisia ja erikoisia vaatteita, kenkiä ja koriste-esineitä. Nettikaupan rantautumisen myötä melkein kaiken saa edullisesti suoraan kotiportille nappia kliksauttamalla. Maailma on saapunut suoraan kotiovelle.

Traditional finnish homemade rye bread. Close up image.

 

Suomalaiset mieliteot pohjautuvat moniin asioihin kuten ilmastoon, lapsuuteen ja arjen haasteisiin. Viikonloppuna voidaan nautiskella uudessa japanilaisessa ravintolassa mutta maanantaina valmistetaan kattilallinen makkarakeittoa, joka riittää useammaksi päiväksi. Edullista, ravitsevaa ja kätevää.

 

Suomalainen on makeishyllyjen suurkuluttaja. Monissa maissa karkit ovat suunnattu lapsille mutta Suomessa irtokarkkipusseja täyttelevät kaikenikäiset. Vuonna 2011 voimaan tullut makeisvero kasvatti keksien kulutusta, sillä ne jätettiin kiristyneen verotuksen ulkopuolelle. Suomessa makeishyllyjen ja keksien valikoima on erittäin laaja, monien muiden maiden vastaavat hyllyrivit kalpenevat Suomen vastaaville. Makeisvero aiotaan poistaa tulevana vuotena, sillä sen katsotaan vääristävän kilpailua. Samanaikaisesti se on hankaloittanut turhaa monien yritysten toimintaa. Sokerinkulutus vähenee valistuksen ja tietouden lisääntyessä, sen sijaan verotuksen takia se on vain siirtynyt tuotteesta toiseen.

 

Tuttuja makuja uusiin maihin
Ulkosuomalaisia tarkasteltaessa on mielenkiintoista huomata miten monet suomalaiset maut pysyvät vahvasti mukana vuosikymmeniä muissa maissa asuneiden mukana. Kodeista löytyy suomalaista designia ja keittiöissä valmistetaan suomalaisia ruokia. Vilkaisu ulkosuomalaisten paratiisina mainostetun suomikaupan kymmenen suosituimman tuotteen listalle havainnollistaa suomalaisten makumaailmaa. Perinteiset suomalaisiksi mielletyt tuotteet komeilevat listalla kuten suklaat, sinappi, hapankorput, purkka, salmiakki ja ruisleipä. Moni on valmis maksamaan tuntuvan lähetysmaksun saadakseen tunnettuja suomalaisia makuja kauas maailmalle, kotimaan vierailulla laukku täyttyy usein herkuilla, joita ei uudesta kotimaasta saa. Uudet maut ja kokeilut ovat mielenkiintoisia mutta se tuttu merkki, maku ja tunneside elävät vahvasti suomalaisten mielessä.